Konuyu Oyla:
  • Toplam: 0 Oy - Ortalama: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KÖYÜMÜZÜN GELENEKLERİ
#1
Thumbs Up 
8 EKİM 2008
KÖYÜMÜZÜN GELENEKLERİ;


Kız isteme söz kesme ve nişan

Kız isteme;
çavuşköy de evliliklere kız ile erkek karar verir. Aile onayıda önemlidir ama aile zoruyla yapılan bir evliliğe rastlamak biraz zordur. Taraflar anlaştıysa bunu resmiyete dökmek için atılan ilk adım “kız isteme” dir.
Önceden karar verilmiş bir günde erkek tarafı kız istemek üzere gelin adayının evine gider, ama damat onlara katılmaz. O, evde heyecan içinde kız tarafının vereceği cevabı bekleyecektir. Aile büyükleri geleneksel olarak kahvelerini içerken “Allah'ın emri peygamberin kavliyle kızını oğlumuza istiyoruz.” denilir. Eğer kız tarafının gönlü varsa, cevap “kısmetse olur”dur ki bu “Evet” anlamına gelir. Cevap acil bir şekilde “damat evi” ne ulaştırılır ki damat gelip söz yüzüklerini taksın diye. Damat ve gelin orada bütün büyüklerin öperler. Gelin adayı şanslıdır çünki gelin el öperken eline para verilir.
 

İkinci adım “Bohça Alışverişi / Nişan” . Gelin ve damat tarafı genellikle  babaeskiye bohça alışverişine gider. Geline verilecek takılar hazırlanır, damat kız tarafına, kız tarafıda damat tarafı için alışveriş yapar. Alınan eşyalar güzelce paketlendikten sonra erkek tarafı kızın evine gelip gelin için hazırlanmış bohçayı kız evine bırakır, kendi için hazırlanmış bohçayı alır. Geline alınan hediyeler gelin evinde erkeğe alınan hediyeler erkek evinde sergilenir. Bütün köylü bohça görmeye gelinin evine gider. Birde o gün nişan yüzükleri takılır, ve nişan merasimi tamamlanmış olur. Artık çift resmi olarak nişanlıdır.
 
Düğün
Düğün günü önceden kararlaştırılır ve hazırlıklara başlanır. Düğünden bir kaç önce hazırlanan davetiyeler ve kınalar hemen hemen bütün köye dağıtılır.
 

İlk akşam kına gecesidir ve genellikle gelin’in evinde yapılır.Kına gecesinde gecenin sonuna doğru geline iki kişi tarafından eline ve ayağına kına yakılır. Kına yakıldıktan sonra gelinin daha önceden hazırladığı kırmızı renkteki kınalar gelinin el ve ayaklarına giydirilir. Daha sonra gelin ve damat halay çekerler.
 

Kına’dan sonraki gün davul ve zurna eşliğinde halaylar çekilir, yöreye özgü oyunlar oynanır ayrıca takı merasimi yapılır.
Düğün sonrası damat kendi evine gider ve orada gelini bekler. Gelin, evinde annesiyle babasıyla ve yakın akrabalarıyla vedalaşıp yapılan duanın ardından gelin arabasına bindirilip damadın evine doğru yol alır. Bu arada bir kişi “müjde yastığı” denilen yastığı gelinden önce damada ulaştırıp müjde parası alır.
Gelin damadın evine ulaştığında arabada damadın gelip kendisini almasını bekler. Damat gelip arabada geleni indirmeye çalışır, fakat gelin naz yapar ve damattan altın ister. Altın takılmadan da arabadan inmeyecektir. Gelin ve damat eve girmeden önce orada bulunanlara şeker ve bozuk para atarlar. Daha sonra gelin elindeki çiçeği orada bulunanlara atar, adete göre gelini çiçeğini yakalayan çabuk evlenir.
“Gelin ve damat eve girmeden önce bal yerler ki evlilikleri de bal gibi tatlı olsun diye”
.
 


Doğum 

Doğumlar çok acil durumlarda köy deki tecrübeli kadınlar tarafından yaptırılır. Olağan durumlarda doğumlar hastanede yaptırılmaktadır. doğumdan sonra genellikle köy camiinde mevlit okutulur Köyün kadınları doğum yapan kişinin akrabalık derecesine göre hediyeler getirirler

. Köy kahvesinde erkeklere lokum dağıtılır.
 

• Çocuk 40 gün dışarı çıkarılmaz, doğumdan sonraki ilk üç gün anne sütü yerine şerbet içirilir.
 

• Çocuğun göbeğini aile reisi çocuğun ne olmasını istiyorsa oraya gömer.
 


• Çocuğun dişi çıktığında çörek yapılır, içine para konur ve komşulara dağıtılır. Para kime çıkarsa o çocuğa hediye alır, ayrıca çocuğun dişini ilk gören de çocuğa hediye alır. Buna da “40’ı çıkma denir”

• “Çocuk yürümeye başladığında “tay tay durduğu zaman” Cuma günü Cuma namazına camiye getirilir. Caminin önünde ayakları bağlı bir şekilde orada oturtturulur. Camiden ilk çıkan kişi çocuğun ayağındaki ipi çözer ve ipi keser, kesene hediye verilir. Bu olaya da “köstek kesme” adı verilir.”

 

Askere gitme ve gelme törenleri

Askerlik memleketimizin her yerinde olduğu armağan köyünde de kutsal bir görev olarak kabul edilmektedir. Askerlik gençlerin evliliği öncesi en temel problem olarak görülmektedir. Köy sakinleri erkekler için en uygun evlilik yaşını askerlik sonrası olarak kabul etmektedirler. Askere gitmemiş bireylerin evliliğine pek sıcak bakılmamaktadır.

Muayene olmaya giden asker adayları köye geldiğinde davul ve zurna ile karşılanır, eğlence yapılır. Asker adayının yakın akrabaları askere gidecek olan şahısı yemeğe davet ederler. Askere gitmeden önceki Cuma imam asker adaylarına mevlit okur. Gidecekleri sabah davul ve zurna eşliğinde köyün meydanında toplanılır, helalleşilir, imam dua eder ve gençler askere gönderilir.

Askerlik görevini tamamlayan gençler köye dönüşlerinde onları taşıyan araç köyün içine korna çalarak girer askerden geldiğini duyurmak için bütün köylüye lokum dağıtır. Askere gitmeden önce olduğu gibi geldikten sonrada yakın akrabaları sıra ile yemeğe çağırır.

 

Ölüm adetleri ve mezar ziyaretleri

Ölüm adetleri kültürle bütünleşmiş geleneksel dini motiflerin ortak özelliklerini taşır. ölümden sonraki 7. 40.ve 52. Geceleri mevlit okunur. Mevlitte yemek yada şeker dağıtılır. Defin işlemi erkeklerce yapılır, cenaze başında dualar okunur. Defin işleminden sonra bütün köylüler baş sağlığı ziyaretine giderler.
 

Mezar ziyaretleri dini bayramların olduğu gün bütün köylünün katılımı ile yapılır.
 

Camide bayram namazı kılınır, camiden ilk önce yaşlılar çıkar ve onlar sabit dururlar. Camiden çıkan gençler yaşlıların elini öper ve sıraya geçerler. Sıra mezarlığa doğru yapılır. Köyün erkekleri bayramlaşma sonrası topluca mezarlığa gider dualar okunur ve beraberce geri dönülür.
 


Yağmur duası
Yağmur duası hemen hemen köyde her sene yapılan hem dini hem de sosyal boyutu olan bir etkinliktir.
Yağmur duası yapılacak gün önceden belirlenir, bütün köylülere haber verilir. Yiyecekler hazırlanır, kesilecek hayvanlar ayarlanır ve görev dağılımı yapılır. Yağmur duasına sadece çavuşköylüler değil çevre köylüler de katılır, onlara da önceden haber verilir. Bütün hazırlıklar tamamlandıktan sonra çevre köylerden gelen misafirler karşılanır. Cemaat toplanır eğer o gün hava uygunsa dua tepede yapılır, hava uygun değilse camide yapılır. Duadan sonra yağmur duasına ait özel bir namaz kılınır, daha sonra yemek muhaline geçilir. Görevli sofra sahipleri , sofraya oturanlara hizmet eder. Yemek yenilir, dua edilir ve daha sonra köylüler helâlleşerek ayrılırlar.
“Yağmur duası köyde hemen hemen her sene yapılır, çevre köylerden gelenlerle tanışılır, kaynaşılır ve dargın olanların barışmaları sağlanır.”


Hac umre törenleri

Hac inancı milli değerler açısından önemini halen korumakta kültürün ve dini inancın bir sentezi olarak canlılığını sürdürmektedir. Ülkemizde yaşlı sayılacak fertlerin hacca gitme isteklerinin daha belirgin olduğu bilinmektedir. çavuşköyde de bu durumdan pek farklı bir görünüm arz etmemektedir.
 

Hacca gidecek olan hacı adayları köy meydanında toplanır bütün cemaat tekbir getirir ve dua yapılacak yere gidilir. Daha sonra hacı adayları köylülerle helalleşir imam dua eder ve hacı adayları hacca uğurlanır.
Hacılar kutsal görevlerini yerine getirip döndüklerinde bütün köylülerce karşılanır. Komşular ziyarete giderler ve daha sonra bütün köylüler sıra ile hacıları yemeğe çağırırlar. Yemekte cami imamı da bulunur.


DÜNYA OSMANLININ ADALETİNE MUHTAÇ...
istiklalmar001.gif
Ara
Cevapla


Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi